Home zdrowie Cholesterol. 7 produktów, które pomogą Ci go skutecznie obniżyć.

Cholesterol. 7 produktów, które pomogą Ci go skutecznie obniżyć.

9 min read
0
0
85
cholesterol hdl ldl

Cholesterol LDL. Od lat na cenzurowanym.

Jeśli wierzyć wszelkm statystykom, 70 % polskiego społeczeństwa ma podwyższony poziom całkowity (HDL i LDL) cholesterolu, którego obecnie górna granica wyznaczona jest na 190 jednostek. Osobiście uważam, że cholesterol jest zbytnio demonizowany i zbyt wiele negatywnych działań mu się przypisuje. Jest to tylko jeden z licznych czynników mających wpływ na zdrowie naszego układu krwionośnego, a nagonka na ów cholesterol skutecznie podkręcana jest przez koncerny farmaceutyczne, dla których 70 % społeczeństwa to potencjalni klienci leków obniżających cholesterol np. statyn.

Jakkolwiek by nie było, większość z nas po wyjściu od lekarza rodzinnego, czy kardiologa, który przejrzał nasze wyniki i wypowiedział sakramentalne: „Ma Pan/Pani podwyższony poziom złego cholesterolu ldl, a to zwiększa ryzyko chorób serca, w tym miażdzycę i zawał, czy też udaru mózgu” zdaje sobie mysleć „trzeba się za siebie wziąć”. I dla tych wszystkich przestraszonych powstał niniejszy wpis, a w nim moja subiektywna lista 7 produktów, które pomogą wam „zbić” cholesterol LDL, czyli ten „zły”. Mi osobiście  i kilkorgu z moich znajomych pomogły, i nie trzeba wcale stosować ich wszystkich na raz by skutecznie obniżyć cholesterol. Ważne, aby również systematycznie uprawiać sport oraz unikać produktów zawierających cukier i tłuszcze zwierzęce, a wizyta u lekarza z wynikami będzie przyjemnością.

„Zły” cholesterol LDL.

Jak wspomniałem na poziom całkowity cholesterolu wliczamy zarówno frakcję „złego” LDL, jak i „dobrego” HDL. Dlatego przez pryzmat chorób, bardziej niż na poziom całkowity, należy zwrócic uwagę na poziom LDL. By nasz wynik był jak najbardziej wiarygodny, należy krew do badania pobrać rano na czczo, dzień wcześniej unikać wysokiej aktywności fizycznej. Na badanie należy też iść całkowicie zdrowym. Nawet niewielki stan zapalny organizmu wpływa na wynik.

Poniżej konkretna lista z krótkim opisem, wielu z tych produktów poświęciłem osobne wpisy, dla chcących zgłębić temat zostawiłem odnośniki, przy każdym z nich. Dodam jeszcze, że produkty te wykazują inne działania pro zdrowotne, jak choćby zwiększają potencję, czy pozyywnie wpływają na pracę naszego mózgu i koncentrację (głównie dzięki zawartości kwasów Omega-3) Zatem jazda

1. Olej lniany, oliwa z oliwek.

Zarówno olej lniany jak i oliwa z oliwek zawieraja kwasy omega – 3, niezwykle cenne budulce komórek organizmu, które obniżają poziom LDL, a zwiększają HDL. Olej lniany pomorze także obniżyć poziom trójglicerydów, które przyczyniają się do niewydolności trzustki. Wybierając oleje, starajmy sie kupować je w ciemnych butelkach i przechowywanych w niezbyt ciepłych pomieszceniach. Tylko wtedy zachowają one swoje właściwości. Proponuję 1-2 łyżki dziennie oleju lnianego lub oliwy z oliwek. Więcej na temat właściwości pro zdrowotnych oleju lnianego przeczytasz  w moim wpisie: olej lniany

2. Kakao

Bardzo niedoceniane w profilaktyce chorób serca, a wg badań wystarczy tygodniowo spozywać 50 g kakao, by obnizyć ryzyko zgonu z powodu chorób serca o połowę. Kakao ze względu na obecność flawonoidów obniża ciśnienie i poziom cholesterolu LDL. Więcej na temat kakao przeczytasz w moim wpisie : Kakao. 6 powodów dlaczego to najzdrowszy pokarm na świecie.

3. Czosnek

Od dawna uznawany jako panaceum na podwyższony cholesterol. Problemem jest napewno jego woń, dlatego rozwiązaniem jest suplementacja czosnkiem w bez zapachowych kapsułkach, wykazują one jednak dużą niższą skuteczność.

4. Cynamon

Swoją skuteczność wykazuje przy spożyciu ok. pół łyżeczki dziennie. Cynamon mozna dodawać do odżywek białkowych, jabłek , deserów, kawy. Spożywanie cynamonu nalezy skonsultować w przypadku spozywania leków przeciw zakrzepowych.

4. Czerwone wino

Kieliszek wina co drugi dzień to dawka polifenoli, która podwyższa poziom cholesterolu HDL. Polifenole przeciwdziałają zakrzepom, oraz hamują stany zapalne w naczyniach krwionośnych. Najwiecej polifenoli jest w skórce czerwonego winogrona.

5. Nasiona Chia

Popularne w ostatnim czasie małe nasionka Chia zwane również ” szałwia hiszpańską” to bogate źródło kwasów omega- 3. Więcej na temat nasion w moim artykule: nasiona Chia

6. Sok z kiszonej kapusty

a także sama kapusta kiszona, czy też sok z kiszonych ogórków poprawiają florę bakteryjną jelit dzięki zawartości żywych kultur bakterii.

7. Tran

Oprócz częstego spożywania ryb bogatych w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe polecam suplementaję tranem, czyli olejem z wątroby dorsza (i tylko dorsza, a nie jak wciskają nam producenci suplementów np. z rekina), właśnie ze względu na kwasy Omega-3 i Omega -6. Oprócz tych kwasów, tran to równiez bogacto witamin A i D. Wybierając tran, kupujmy ten w ciemnych butelkach lub ciemnych opakowaniach, gdyż kwasy Omega są bardzo wrażliwe na światło.

A wy jakie macie sposoby na walkę z cholesterolem? Podobało sie ? Zostaw komentarz!

Pokaż więcej podobnych wpisów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przzeczytaj także

Redukcja tkanki tłuszczowej. Kilka żelaznych zasad + plan treningowy.