Home zdrowie Jak żyć dłużej?

Jak żyć dłużej?

6 min read
2
0
165
jak żyć dłużej

Obecnie średnia długość życia w Polsce wynosi około 74 lata dla mężczyzn i 82 lata dla kobiet. Tendencja jest wzrostowa, i wielu uczonych uważa, że do końca obecnego wieku,  ta średnia ulegnie podwojeniu. Mimo, że nie da się całkowicie zatrzymać procesów starzenia, istnieje wiele możliwości by starzenie spowolnić.  Na proces  starzenia i zdolności organizmu do regeneracji mają wpływ cztery czynniki. Jakie? Zapraszam do lektury.

Żywienie

Dla nikogo to chyba nie jest niespodzianką. Złe odżywianie to gwarancja problemów ze  schorzeniami przemiany materii, układu krwionośnego i ruchu. Dieta decyduje także o tym jak sie czujemy, w jakim tempie starzejmy i jesteśmy odporni na infekcje. Dzięki właściwemu odżywianiu możemy zyskać do 20 życia lat.  Znane są dziesiątki przykładów, że określone produkty chronią lub uruchamiają procesy samoleczenia organizmu, np. jedzenie 3 jabłek dziennie zmniejsza ryzyko zawału o ok. 14 %. Kwasy Omega-3 obecne np. w rybach, oleju lnianym spowalniają starzenie się naczyń. Wrogiem procesów regeneracji są wolne rodniki, wywołujące w naszym organizmie reakcje łańcuchowe, odpowiedzialne w 80 % za ciężkie schorzenia; nowotwory, choroby serca, Alzheimera. Dlatego ważne jest by spożywać dużo warzyw i owoców, które pomagają produkować antyoksydanty; substancje polujące na wolne rodniki. Na uwagę zasługuje zwłaszcza antyoksydant Fuleryt. Ostatnie badania na szczurach pokazały, że grupa kontrolna, której podawano rozcieńczony Fuleryt żyła dwa razy dłużej od szczurów, którym nie podano tego antyoksydantu.

Stres

Pomimo, że o szkodliwości stresu na nasz organizm słyszymy przy każdej okazji, jego negatywny wpływ jest przez nas bagatelizowany. Kortyzol (hormon stresu) przyspiesza starzenie się skóry, tkanki kostnej i mięśniowej. Długotrwały stres przekłada się na długość życia chorych na raka. Dlatego może warto zapoznać się z technikami relaksacyjnymi takimi jak joga, Tai-chi. Krótka drzemka w środku dnia również pomoże nam złagodzić stres. Najnowsze badania pokazują, że hormon stresu – kortyzol, świetnie obniżają bakterie probiotyczne. Zadbajmy zatem o florę bakteryjną naszych jelit jedząc kefir, zsiadłe mleko, twaróg. Osoby regularnie trenujące mają podwyższony poziom testosteronu, który także obniża kortyzol.

Sen

Kolejny niedoceniany czynnik. A przecież sen jest darmowy, ogólnodostępny. Osoby, śpiące poniżej 7 godzin dziennie przeziębiają się 3 – krotnie częściej. Śpisz poniżej 6 godzin? Skracasz swój żywot średnio o 10 lat. Gdy zasypiamy, nasz organizm przechodzi na tryb regeneracji; serce bije wolniej, spada ciśnienie krwi, wydzielany jest hormon wzrostu. Organizm usuwa  uszkodzone komórki. W ten sposób odnawia się nawet do 50 milionów komórek na sekundę. Jeśli jesteś osobą trenującą, sen to podstawa regeneracji twoich mięśni, która gwarantuje ich rozwój.

Aktywność fizyczna

To, że sport to zdrowie nikogo specjalnie przekonywać ne trzeba, warto jednak zwrócić uwagę na kilka szczegółów. Regularny sport obniża poziom glukozy we krwi , co jest ważne w profilaktyce cukrzycy oraz zmniejsza otyłość. Osoby trenujące zwiększają masę mięśniową co według najnowszych badań znacznie zmniejsza umieralność. Osoby takie rzadziej również chorują na nowotwory, czy choroby układu krążenia.

Istnieje jeszcze kolejny czynnik o którym nie napisałem, z tego względu, że jest całkowicie niezależny od nas – geny. Każdy z nas dostaje swój „bagaż” od rodziców, na który nie ma wpływu. Pomimo tego w dalszym ciągu wiele zależy od nas, jaka będzie jakość i długość naszego życia. Masz pytania wątpliwości, zostaw komentarz.

Pokaż więcej podobnych wpisów
Załaduj więcej facetwformie.pl
Load More In zdrowie
  • Karol

    No proszę, jaki sen ma dobroczynny wpływ na nasz organizm. Bardzo proszę od dziś nie nazywać mnie śpiochem, ja po prostu dbam o swoje zdrowie 🙂 super wpis!

Przzeczytaj także

YERBA MATE dla początkujących

Yerba mate – pierwszy kontakt. Swoją przygodę z Yerba mate, czyli naparu z liści ost…