Home zdrowie Nasiona Chia. Super żywność, czy tylko chwilowa fit moda?

Nasiona Chia. Super żywność, czy tylko chwilowa fit moda?

5 min read
0
0
254
nasiona chia

Nasiona Chia, czyli szałwia hiszpańska

Czym są maleńkie pochodzące z Meksyku nasiona Chia, uchodzące za „super żywność”, które na fali dbania o siebie i bycia fit, pojawiają się na sklepowych półkach i w mediach? Jakie wartości odżywcze i korzyści zdrowotne niesie regularne spożywanie owych ziarenek? Zapraszam do lektury.

100 gr nasion Chia to ok 42 gr węglowodanów, 16 gr białka (o bardzo dobrym aminogramie), 31 gr tłuszczy i aż 34 gr błonnika (2 razy więcej niż otręby). 60 % frakcji tłuszczowych pochodzi z kwasów omega 3, które w nasionach Chia występują w bardzo dobrej dla zdrowia proporcji 3:1 w stosunku do kwasów omega-6. Duża zawartość kwasów omega-3 pozytywnie wpływa na nasz układ sercowy, poprawia pracę mózgu, koncentrację, zwiększa erekcję, Nasiona Chia bogate są również w minerały: wapń (zawierają go sześciokrotnie więcej niż mleko), selen, żelazo, magnez, mangan, cynk, fosfor, potas, oraz witaminy takie jak: A, C, E, tiamina, ryboflawina, niacyna.

Tak jak wspomniałem nasiona chia to bogactwo błonnika pokarmowego, który mimo że nie ulega trawieniu ma ogromny wpływ na nasz organizm. Błonnik obniża poziom trójglicerydów i cholesterolu, wchłania metale ciężkie, które wydalamy ze stolcem, poprawia perystaltykę jelit, zapobiega zaparciom. Według aktualnych wytycznych WHO zaleca się spożywać ok. 25-40 gr błonnika dziennie.

Nasiona Chia to przede wszystkim bogactwo kwasu alfa-linolenowego

W 100 gr szałwii hiszpańskiej znajdziemy go aż 17 gr. To jeden z najważniejszych składników diety. Działa ochronnie na wątrobę i układ sercowy; obniża poziom cholesterolu, przez co zmniejsza ryzyko miażdżycy, wzmacnia odporność, zmniejsza ryzyko depresji.

Nasiona Chia; jak je spożywać.

Swoje pierwsze nasiona Chia zakupiłem w Rossmanie; cena 8 zł za 200 gr ( zalecane 3 łyżeczki dziennie  to ok 15 gr). Szałwia hiszpańska ma dość neutralny smak, dlatego możemy z powodzeniem dodawać je zup, jogurtów, serka wiejskiego, sałatek, wypieku chleba, musli, owsianki, czy też omletów. Ze względu na dużą zawartość błonnika pokarmowego proponuję zacząć swoją przygodę z tymi ziarenkami od 2-3 łyżeczek dziennie, gdyż większa ilość może spowodować efekt przeczyszczający.

Na bazie tych nasion można przygotować pyszny pudding, do przygotowania jednej porcji potrzebne nam będą: 3 łyżeczki nasion Chia, woda, jogurt, płatki owsiane, konfitura owocowa. Nasiona należy zalać wodą lub mlekiem (ok pół szklanki) i odstawić do lodówki na 3 godzinki. Następnie na warstwie nasion nanieść warstwę jogurtu, następnie płatki, i na koniec konfiturę, syrop, czy miód. Smacznego, na zdrowie!

Pokaż więcej podobnych wpisów
Załaduj więcej facetwformie.pl
Load More In zdrowie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przzeczytaj także

Suche, podrażnione oczy? Czas na porządne krople.

Z formą moich oczu od dłuższego czasu nie było najlepiej. 8 godzin pracy przy komputerze, …