O oleju lnianym lek. Katarzyna Kochańska, specjalista dermatolog

olej lniany ciąg dalszy
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Niniejszy wpis stanowi uzupełnienie poprzedniego, dotyczącego dobroczynnych właściwości oleju lnianego. Poprosiłem Panią lek. Katarzynę Kochańską o kilka zdań na temat oleju lnianego, a dostałem kompletny wartościowy tekst, napisany przez specjalistę, dlatego postanowiłem temu poświęcić osobny wpis.
olej lnianylek. Katarzyna Kochańska, specjalista dermatolog, dermedicus.eu

“Olej lniany ma od wieków swoje zastosowanie zarówno w medycynie, jako środek wspomagający leczenie, jak i pielęgnacyjny, kojący w dermatologii, kosmetologii.

Olej ten, uzyskiwany jest z nasion siemienia lnianego w procesie tłoczenia na zimno i właśnie w tej formie powinien być spożywany by nie zatracić swoich właściwości. Olej lniany zawiera z pośród wielu znanych nam olei, największą ilość dobroczynnych składników, w skład których wchodzą: kwasy Omega 3 i Omega 6, fitoestrogeny- lignany,a także witaminy i minerały.

Lignany- fitoestrogeny, znajdują się w wielu produktach roślinnych np. pełnym ziarnie, winie czerwonym, warzywach i owocach, kawie i herbacie. Największą ich zawartość stwierdza się jednak w siemieniu lnianym. Lignany wykazują bardzo silne właściwości antyoksydacyjne- dzięki czemu, mają także działanie przeciwnowotworowe.

W medycynie naturalnej podkreśla się ich korzystny wpływ na zapobieganie tworzenia blaszek miażdżycowych w tętnicach- poprzez obniżenie stężenia cholesterolu LDL, co w dalszej kolejności prowadzi do zmniejszenia ryzyka wystąpienia chorób sercowo- naczyniowych- nadciśnienia tętniczego, zawałów mięśnia serca i udarów mózgu.

Kolejną zaletą jest obniżanie poziomu glukozy we krwi. Właśnie z tego względu, osoby obciążone rodzinnie cukrzycą lub z tendencją do nietolerancji glukozy na czczo, powinny wdrożyć do swojej diety olej lniany.

Lignany są jednym z najsilniej działającym wymiataczy wolnych rodników co powoduje, że znalazły swoje miejsce także w dermatologii, kosmetologii w terapiach przeciw starzeniowych.

Kwasy Omega-3, kolejny składnik oleju lnianego, stanowi jeden z najczęściej kupowanych suplementów diety, a tymczasem największe jego stężenie znajdziemy właśnie w naturalnym oleju lnianym. Poza wszystkim dobrze znanym protekcyjnym działaniem na układ sercowo-naczyniowy,powodują one także obniżenie stężenia triglicerydów w surowicy krwi. Poza tym kwasy omega 3 w świetle badań poprawiają nastrój i wykazują delikatne działanie przeciwdepresyjne. Spożywanie więc oleju w sezonie jesienno- zimowym, przy ponurej, chmurnej aurze, pomoże poprawić humor i zwiększyć pozytywne nastawienie na kolejny dzień. Dodatkowo, kwasy omega-3 poprawiają ukrwienie mózgu i przepływ bodzców nerwowych, dzięki czemu mają wpływ na poprawę koncentracji, myślenia, zapamiętywania.

Olej lniany zalecany jest także w diecie każdego sportowca, czy też osób uprawiających regularny wysiłek fizyczny, bowiem poprawia wytrzymałość i wydolność organizmu w trakcie treningu.

Olej lniany w dziedzinie dermatologii od lat zajmuje kluczowe miejsce, szczególnie w leczeniu trądzika różowatego bądź schorzeń alergicznych i zapalnych. Wchodzi skład wielu maści leczniczych a jego połączenie z wodą wapienną w terapii trądzika różowatego przynosi zarówno ukojenie, jak i przyspieszenie regeneracji naskórka. Poprzez zawartość kwasów omega, odbudowuje naturalną barierę ochronną naskórka, a poprzez zawartość lignanów i witaminy E- czyli wymiataczy wolnych rodników, chroni komórki przed zniszczeniem oraz wykazuje silne działanie przeciw starzeniowe.

W wielu artykułach, na forach internetowych znajdziemy wiele różnych informacji odnośnie zażywania oleju lnianego, 2 łyżki na dobę, 3 łyżki… Ale czy nie lepszym sposobem na jego zażycie będzie po prostu przygotowanie wspaniałej kolacji? Na przykład zrobienie pysznej sałaty? Sos do sałaty wykonany właśnie na bazie oleju lnianego.

Przepis:

Olej lniany- ¼ szklanki

1 ząbek czosnku- wyciśnięty

¼ łyżeczki soli

świeżo zmielony pieprz

2 łyżki soku z cytryny ( świeżo wyciśniętej), lub 1 łyżka octu balsamicznego

1 łyżeczka czubata miodu

Wszystkie składniki wymieszać na kremową konsystencję i polać przygotowaną sałatę.”

Share on facebook
Udostępnij na Facebook
Share on twitter
Udostęnij na Twitter
Share on linkedin
Udostępnij na Linkedin

1 thought on “O oleju lnianym lek. Katarzyna Kochańska, specjalista dermatolog”

  1. jadłam też sałatkę: feta, orzechy włoskie, rukola,pestki granatu i olej lniany – rewelacja! Najlepszy wg mnie jest LenVitol, ponad 50% kwasów omega-3

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń do góry