Home trening Odżywki białkowe. Zalety, skutki uboczne, oraz o tym jaką wybrać.

Odżywki białkowe. Zalety, skutki uboczne, oraz o tym jaką wybrać.

10 min read
14
0
4,548
odżywki białkowe izolat extensor

Odżywki białkowe. Dla kogo są przeznaczone.

Odżywki białkowe są obecnie jednymi z najbardziej popularnych suplementów stosowanych przez osoby trenujące, myślące zwłaszcza o zwiększeniu czystej masy mięśniowej. Zapotrzebowanie na białko u osób ćwiczących siłowo wynosi ok. 1,5 grama na kilogram ciała. Często spotkacie się w publikacjach z liczbami nawet 2,5 czy 3 gr na każdy kilogram masy ciała. Uważam jednak, że wartości te są bardzo zawyżone, co ma na celu zachęcenie do suplementacji odżywkami białkowymi i  zwiększenie zysków producentów. 1,5 gr/kg ciała też wystarczy by „rosnąć”, a po odżywkę białkową powinniśmy sięgać, gdy mamy problem z dostarczeniem w diecie takiej ilości białka.

Rodzaje odżywek białkowych

Wyróżniamy 3 podstawowe formy odżywek białkowych: koncentraty (WPC), izolaty (WPI) i hydrolizaty (WPH). Koncentrat to najtańszy i obecnie najbardziej powszechny rodzaj odżywki białkowej. Zawierają w swoim składzie ok. 70 – 80 % białka. Izolaty zawierają nawet do 97 % białka i pozbawione są tłuszczy, cholesterolu oraz laktozy. Hydrolizat białkowy podobnie jak izolat pozbawiony jest laktozy, a przez to, że białka w nim zostały podane hydrolizie charakteryzuje się lepszą wchłanialnością.

Zalety stosowania odżywek białkowych

Odżywki białkowe, oprócz tego, że uzupełniają nasza dietę w białko i wspomagają po treningowe procesy maja także inne dobroczynne działanie na nasz organizm. Uzupełniają naszą dietę w witaminy, magnez, wapń, błonnik, aminokwasy, czy glutaminę. Są wygodne i łatwe w użyciu i stanowią niskokaloryczną przekąskę pomiędzy posiłkami. Zapobiegają nowotworom m.in. płuc, przełyku, jelita grubego, zmniejszają ryzyko zawału serca (źródło: Krissansen „Emerging health properties of whey proteins and their clinical implications.”) Stymuluje wytwarzanie insuliny, przez co trwają badania nad suplementacją białka serwatki u osób chorych na cukrzycę typu II. Mają również działanie przeciwzapalne.

Skutki uboczne stosowania odżywek białkowych.

Białka serwatki nie stanowią zagrożenia dla zdrowia człowieka. Problem w tym, że odżywki białkowe dostępne na rynku to w większości przypadków produkty nafaszerowane chemią. Dodatki smakowe, barwniki, a przede wszystkim słodziki to substancje mające ogromne skutki uboczne na nasz organizm, o czym się nie mówi. Lobby producentów jest ogromne a zyski z supli idą w grube miliony. Przykłady? Proszę bardzo. Większość producentów szczyci się na swoich odżywkach, jeśli te nie są słodzone asmartanem, często zamieszczają info „Aspartame free”. I co z tego, zamiast tego odżywki są najczęściej słodzone Acesulfamem-K (de facto Aspartam) lub Sukralozą (E-955)  – substancjami o wiele bardziej toksycznymi i rakotwórczymi. Acesulfan-K dodawany jest także do produktów „bez cukrowych” („sugar free” na opakowaniach) Spożywanie tej substancji powoduje bóle głowy nadpobudliwość, zwiększa ryzyko raka płuc i piersi.  Sukraloza; substancja 600 razy słodsza od cukru również działa rakotwórczo, powoduje migrenowe bóle głowy Jeśli spożywaliście odżywki białkowe na pewno kojarzycie problemy z niestrawnością, czy wzdęciami, to także zasługa słodzików. Kolejną grupą szkodliwych substancji dodawanych do odżywek białkowych są barwniki i tak np. żółcień chinolinowa odpowiedzialna za żółtawą barwę odżywek jest wysoce alergiczna. Powoduje nadpobudliwość oraz działa rakotwórczo. Dodawana jest do lodów, słodyczy. Żółty kolor rutinoscorbinu to także zasługa żółcieni chinolinowej. U dzieci powoduje nadpobudliwość, brak koncentracji, „wiercenie się”, niepokój. Zakazana w krajach takich jak: USA, Japonia, Kanada, Wielka Brytania.

Które odżywki białkowe wybierać?

Gdy postanowiłem zakupić naturalne odzywkę białkową pozbawioną dodatków smakowych, słodzików, barwników na polskim rynku znalazłem tylko 2 produkty. Pierwszy to koncentrat OLIMP 100% Natural WPC, a drugi  to Izolat białka serwatkowego Ekstensor, o zawartości białka jak podaje producent aż 97 %.

białko extensor
odżywka extensor wartości odżywcze

Wybrałem produkt Extensor ‚a z powodu jego wartości odżywczych (m.in. najwyższa z możliwych do uzyskania przyswajalność – BV 159, dla porównania wspomniany przeze mnie produkt Olimpu ma BV-104), skuszony opiniami na forach, a także dlatego że jest to izolat. Cena to 129 zł za 1 kilogram, ale produkt wart jest swojej ceny (w ofercie jest tańszy, również naturalny koncentrat białka serwatkowego 80 %) Opakowanie izolatu zawiera 33 porcje. Jedna porcja to aż 28,5 g białka i aż 6620 mg aminokwasów BCAA. Szczegółowe wartości odżywcze macie na zdjęciu. Dla szukających bardziej ekonomicznego rozwiązania, extensor posiada również w ofercie koncentrat WPC, o zawartości białka 80 %. Wracając do izolatu Extensor, to produkt jest naturalny i bezsmakowy, więc sporządzony tylko z wodą czy mlekiem smakuje średnio. Ja dodawałem do niego ciemne kakao i szczyptę cynamonu, i dzięki temu odżywka smakuje wybornie, a dzięki dodatkowi tych składników odżywczych zyskuje wartości odżywczych. Rozpuszczalność tego białka świetna, żadnych grudek, piany. W połączeniu z kreatyną zyskałem 3 kg masy mięśniowej. po odstawieniu kretki żadnych spadków), także polecam. Strona producenta : extensor.pl

Podsumowanie

Odżywki białkowe to produkty specjalnego przeznaczenia i powinny być stosowane jako uzupełnienie diety, a nie zamiennik posiłków. Przy wyborze odżywki białkowej powinniśmy kierować się nie tylko ceną, czy smakiem ale przede wszystkim wartością biologiczną produktu, oraz tym, czy produkt ten nie narazi nas na skutki uboczne stosowania. Zachęcam do dyskusji w komentarzach. Siła!

Pokaż więcej podobnych wpisów
Załaduj więcej facetwformie.pl
Load More In trening
  • murarz

    dzieki!

  • No i to jest konkretny artykuł o białkach. Okazuje się że białko bez zbędnych dodatków to towar deficytowy na polskim rynku. Jest jeszcze Ostrovit WPC ale ten o smaku naturalnym. Smakowe odpowiedniki mają oczywiście sukralozę. Mało kto zwraca uwagę na takie szczegóły, a przecież to jest ważne. Jakby więcej osób przywiązywało wagę do składu tych odżywek, to może i producenci zaczęliby lepiej dobierać składniki.

    • A najbardziej mnie irytują durne marketingowe napisy na odżywkach „Aspartame free”, a zamiast aspartamu walą jeszcze większe ścierwo. Trzeba jeszcze dodać bo nie napisałem o tym, że te wszystkie dodatki, dzięki którym wszyscy zachwycają się przepysznymi smakami to też szkodliwe gówno. Nieprędko się u nas w kraju zmieni skład odżywek bo nie ma świadomości wśród stosujących. W USA dla odmiany odżywki smakowe są na marginesie, większość stanowią naturalne.

    • Szymek

      Ostrovit to akurat jest słodzony sukralozą – a to chyba jeszcze gorszy słodzik…

  • Piotr

    Pytanie – słyszałem że takie odżywki powinno się brać po treningu żeby „nie palić” mięśni? Czy raczej coś naturalnego? Tylko co?

    • odżywki białkowe jak najbardziej po treningu, ale przede wszystkim solidny potreningowy posiłek bogaty w węglowodany

  • Kinga

    jeszcze taka kwestia, np. tu http://trenujnamase.pl/znaczenie-odzywek-w-treningach wyczytałam, że trzeba „zabadać swój organizm” w sensie poznać go, żeby wiedzieć, jakie odżywki można zacząć stosować. Fajnie fajnie, ale co to znaczy w praktyce? Jak powinnam zdecydować, która odżywka dla mnie?

    • Cześć Kinga, wybacz że tak długo musiałaś czekać na odpowiedź, ale teraz obowiązki rodzicielskie nie pochłaniają bez reszty:) A co do Twojego pytania o białko, to moje zdanie jest takie: jesteś kobietą, i podejrzewam , że nie zależy ci na zbudowaniu potężnej masy mięśniowej, dlatego uważam, że na spokojnie jesteś w stanie dostarczyć swojemu organizmowi białko z pożywienia. załóżmy że ważysz 50 kg, 50-75 g białka dziennie wystarczy w zupełności, a taką ilość jesteś w stanie z powodzeniem dostarczyć z diety. Jeśli masz problem z nadwagą i jesteś na redukcji i boisz się że stracisz nie tylko tkankę tłuszczową, ale i mięśniową w wyniku katabolizmu, zjedz wysokobiałkowy posiłek po treningu (przykłady: serek wiejski i pieczywo ciemne, pół makreli wędzonej lub pół puszki tuńczyka z oliwą z oliwek). Mam już swoje lata i widze jak jesteśmy manipulowani w mediach,jak potężne są lobby producentów odżywek, którzy dwoją się i troją by wmówić nam potrzebę zakupu czegoś co nie jest nam potrzebne. Pozdro

  • Piotr

    A możemy się spodziewać jakiegoś wpisu o aminokwasach? Jakie wybrać? I kiedy brać, bo czytałem różne opinie: 2 godz przed treningiem, tuż przed treningiem, w trakcie treningu.

    • cześć Piotrze, tak planuje wpis o aminokwasach, ale z góry powiem, że mam o nich zdanie, że to strata pieniędzy. We wpisie wyjaśnię dlaczego. Pozdro

  • Tomek

    Po pierwsze białka nie bierze się razem z kreatyną bo mamy wtedy bardzo małą jej przyswajalność. Po drugie białko po treningu to bezsens bo jest od razu konwertowane na cukier. Po trzecie zyskałeś 3kg mięśni ? Tyle można zyskać przez rok pracy.

  • Kama

    Co sądzisz o takim składzie: Produkt regeneracyjny – zastosowanie po treningu Składniki: Koncentrat białka serwatkowego (zawiera lakotzę),
    dekstroza, kazeinian wapnia, syrop glukozowy, białko jaja w proszku, fruktoza, fruktooligosacharydy (FOS),
    palatinose® izomaltuloza*, aromat, substancja zagęszczająca (guma ksantanowa), witaminy (kwas askorbinowy,
    octan DL-alfa-tokoferylu, amid kwasu nikotynowego, D-pantotenian wapnia, chlorowodorek pirydoksyny,
    monoazotan tiaminy, ryboflawina, kwas foliowy, biotyna). Wartość energetyczna w 100g 1555,5/366 KJ/Kcal,
    zawartość w 100g: Tłuszcz 1,5 g w tym kwasy nasycone 1 g, Węglowodany 60,7 g w tym cukry 56,7 g, Błonnik 1,7 g,
    Białko 26,5 g, Sód 0,65 g
    Witaminy: Witamina C, Niacyna, Kwas pantotenowy, Witamina B2, Witamina B6, Witamina B1, Kwas foliowy,
    Biotyna, Witamina B12, Witamina E
    Składniki mineralne: Wapń 360 mg
    Profil aminokwasów w 100 g białka: L-Alanina 4,40%, L-Arginina 3,30%, L-kwas asparaginowy 9,80%, L-Cysteina
    1,90%, Kwas glutaminowy 19,80%, L-Glicyna 2,00%, L-Histydyna 2,50%, L-Izoleucyna 5,50%, L-Leucyna 10,50%, L-
    Lizyna 9,20%, L-Metionina 2,70%, L-Fenyloalanina 4,40%, L-Prolina 7,20%, L-Seryna 5,60%, L-Treonina 5,50%, L-
    Tryptofan 1,70%, L-Tyrozyna 4,30%, L-Walina 6,10%.
    Dostępne smaki: Wanilia, czekolada, truskawka, banan.

    • No hej, pół tablicy Mendelejewa w składzie 🙂 A tak na poważnie, ja jestm przeciwnikiem tych chemicznych wynalazków. Masa substancji rakotwórczych (dodatki smakowe i przede wszystkim chlorowodorek pirydoksyny (zakazany w USA i Japonii). Kup sobie samo białko, zobacz w tym produkcie na 100 gr masz 60,7 g węgli z czego 57 gr to cukry…. CZYLI PONAD POŁOWA TEGO CUDA TO CUKIER! Szkoda kasy. W dobrym białku będziesz miał amizokwasy BCAA, do tego wystarczy dokupić magnez (np. Magne B6, bo to lek nie suplmement) i tran (wit A, D i kwasy Omega) i masz zestaw regeneracyjny, pozdro

      • Kama

        Dziękuję:)

Przzeczytaj także

YERBA MATE dla początkujących

Yerba mate – pierwszy kontakt. Swoją przygodę z Yerba mate, czyli naparu z liści ost…