Dieta, ruch, sen – zadbaj o swoje zdrowie!

jak dbać o zdrowie
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Praca biurowa, dojazd samochodem, odpoczynek przy TV, spotkania ze znajomymi – a wszystko to… na siedząco! Siedzący tryb życia to prawdziwa zmora naszych czasów. Najgorsze jest to, że taki styl życia w połączeniu z łatwym dostępem do jedzenia (z którego chętnie korzystamy) sprawia, że wyglądamy i czujemy się coraz gorzej.

Biorę się za siebie!

Każdy z nas w którymś momencie życia obiecał sobie, że weźmie się za siebie: wykupi karnet na siłownię, zacznie zdrowo jeść i biegać każdego dnia. Niestety to często słomiany zapał, który starcza na krótko. Szybko orientujemy się, że zmiana życia o 180 stopni pochłania czas, którego niestety nie mamy. W ten sposób większość osób nie utrzymuje swoich postanowień. Jak więc na stałe wprowadzić aktywność do swojego życia? I dlaczego w ogóle warto zadbać o codzienny ruch?

Wiele osób nadal postrzega aktywność jako przykry obowiązek, kolejną rzecz, na którą trzeba znaleźć czas. Ale to wszystko to kwestia odpowiedniego podejścia. Jeżeli znajdziemy odpowiednią motywację, to ruch będzie przychodził z dużo większą łatwością! Może bardziej motywuje Cię pobijanie swoich rekordów i efekty, jakie widzisz na siłowni? A może do ruchu zachęca Cię codzienna sprawność i brak bólu pleców? Wszystko może być pretekstem, aby się ruszyć z kanapy i każda aktywność może być dobra – najlepsza będzie taka idealnie dopasowana do Ciebie! Dokładnie taką dietę znajdziesz w Centrum Respo, szczegóły sprawdzisz tu: https://centrumrespo.pl/.

Siedzący tryb życia i problemy zdrowotne z tym związane

Brak ruchu na co dzień ma ogromny wpływ na nasz organizm. Siedzący tryb życia jest podobnym czynnikiem ryzyka dla zdrowia jak palenie papierosów. Brak aktywności negatywnie wpływa na układ oddechowy i krążenie, a także poziom cukru we krwi. To właśnie powód, dlaczego specjaliści w zakresie zdrowia zalecają regularny ruch. Choć aspekt zdrowotny aktywności jest najważniejszy, to jednak dla wielu osób stanowi najmniejszą motywację, bo na co dzień nie zauważamy spektakularnych efektów wpływu ruchu na nasze zdrowie. Często efekty te pojawiają się dopiero po dłuższym czasie, a nam…. brakuje cierpliwości, żeby je obserwować.

Obserwujmy wobec tego jak się zmieniamy pod wpływem regularnej aktywności. Na pewno zauważysz, że mniej boli Cię kręgosłup i stawy. Ruch ma również zbawienny wpływ na nasze samopoczucie i poziom energii – przez regularne ćwiczenia jesteśmy w stanie zmniejszyć poziom stresu. Ruch o umiarkowanej intensywności w pierwszej połowie dnia może poprawić też jakość snu w nocy. Nie tylko będziemy spać dłużej, ale sen będzie też lepszej jakości, dzięki czemu obudzimy się bardziej wypoczęci.

Zdrowe nawyki

Regularny ruch i zdrowe nawyki żywieniowe to świetny tandem. Oczywiście nie oznacza to, że musisz trzymać się rygorystycznej diety i ćwiczyć 5 razy w tygodniu na siłowni. Zarówno aktywność jak i dieta muszą być dopasowane do Ciebie i Twoich potrzeb.

Skup się przede wszystkim na tym, by stopniowo wprowadzać do swojej codzienności drobne modyfikacje tam. Rób to tam, gdzie masz możliwość: może być to zamiana windy na schody, dodatkowa porcja warzyw do obiadu, spacer z dziećmi zamiast wycieczki na plac, owoc zamiast ciastka do kawy, krótka joga przed snem czy zamiana samochodu na komunikację nawet 1 dzień w tygodniu. Każda zmiana, niezależnie od tego jak mała czy duża, to krok w dobrą stronę. Nie musisz od razu ustalać rygorystycznej diety, aby być żyć zdrowiej – możesz każdego dnia wprowadzić jedynie małą zmianę tam, gdzie jest to możliwe.

Zmiana nawyków na tajemnica sukcesów podopiecznych Centrum Respo. W trakcie metamorfozy nie tylko tracą kilogramy, ale pracują nad nawykami dzięki którym utrzymują efekty na lata. Sprawdź metamorfozy podopiecznych Metody Respo na https://centrumrespo.pl/.

Woda w codziennej diecie

Chcesz poczuć zastrzyk energii, lepiej spać i rzadziej zmagać się z bólem głowy czy zaparciami? Pij więcej wody! Nieodpowiednie nawodnienie to jedna z głównych przyczyn zaparć, spadków energii w czasie pracy czy nawet bólu głowy. Wielu z nas ma też tendencje do zastępowania wody napojami z kofeiną np. kawą, herbatą, colą czy napojami energetycznymi. To sprawia, że wpadamy w błędne koło: kofeina wprawdzie w pierwszej połowie dnia pobudza, ale w drugiej już może zaburzać sen, przez co budzimy się mniej wypoczęci i w konsekwencji pijemy więcej kawy następnego dnia by pozyskać energię.

Nie musisz całkowicie rezygnować z napojów kofeinowych, ale postaraj się nie zastępować nimi wody – nadal wypijaj minimum 1,5 litra czystej wody w ciągu dnia. Najlepiej postawić na kofeinę w pierwszej połowie dnia, a w drugiej z ciepłych napojów wybierać raczej napary ziołowe takie jak na przykład melisa, mięta czy pokrzywa. Wypróbuj i zobacz, czy widzisz różnicę w jakości snu!

Pamiętaj, jeśli ćwiczysz regularnie i pocisz się podczas treningu koniecznie zwiększ ilość wody w ciągu dnia! Aktywność fizyczna świetnie wpływa na cały organizm, ale może zwiększyć straty wody i łatwo doprowadza do odwodnienia. Aby temu zapobiec zawsze zabieraj ze sobą na trening lub spacer butelkę wody!

Wpływ aktywności fizycznej na masę ciała

Czy odchudzanie bez treningu jest możliwe? Tak, ale wprowadzając ruch osiągniesz dużo lepsze efekty w dużo krótszym czasie. Kluczowy w tym wypadku jest wpływ ruchu na spalanie kalorii – już przejście ok. 10000 kroków dziennie pozwoli Ci spalić dodatkowe nawet 400-500 kcal!

Odchudzanie to prosty bilans: musisz spalać więcej kalorii niż jesz. Oczywiście możesz mocno ograniczyć ilość spożywanych kalorii, ale w najlepszym wypadku doprowadzi to do głodu i szybkiego efektu jojo, w gorszym może nawet prowadzić do zaburzeń hormonalnych. Zamiast tego, dużo lepszym wyborem jest wprowadzenie lekkiego deficytu i regularnych ćwiczeń.

Taki plan ma jeszcze jedną zaletę: poprawia jędrność skóry! Choć samą dietą możesz zrzucić nadprogramowe kilogramy to, szczególnie gdy zrzucisz wiele kilogramów, po odchudzaniu zamiast jędrnego ciała może pojawić się luźna skóra. Regularną aktywność w czasie odchudzania może temu zapobiec – dzięki utrzymaniu w formie naszych mięśni poprawiamy napięcie skóry.

Sen i regeneracja organizmu

Jeśli możemy dać Ci tylko jedną radę dotyczącą tego, jak zadbać o swoje zdrowie to odpowiedź jest taka: zadbaj o sen! Jeśli wydaje Ci się, że sen to strata czasu, a nasze ciało i umysł gdy śpimy „wyłączają się”, to jesteś w błędzie. Sen jest wbrew pozorom czasem aktywnym, gdy nasze ciało i mózg intensywnie pracują. To czas nie tylko „ładowania baterii”, ale też wielu procesów przetwarzania informacji, odbudowy tkanek, syntezy hormonów. Ty śpisz, ale Twój organizm i mózg dalej działają na wysokich obrotach dbając o prawidłową regenerację. Podjadanie, problemy z pamięcią, zmęczenie, obniżona odporność czy gorsze radzenie sobie ze stresem to tylko jedne z wielu konsekwencji nieprzespanej nocy. Nie bagatelizuj wartości snu – jeśli skracasz jego czas na rzecz pracy czy imprez to grozi Ci cukrzyca, choroby serca, choroba Alzheimera, nadciśnienie, depresja, otyłość, a nawet nowotwory.

Jak wobec tego zapewnić sobie dobry, zdrowy sen? Równie ważna jak ilość snu jest jego jakość. Nie „zarywaj nocy” – przeznacz na sen wystarczającą dla siebie ilość czasu, ogranicz drzemki w ciągu dnia i zrezygnuj z kofeiny w drugiej połowie dnia. Zadbaj o to, by pokój, w którym śpisz był przewietrzony przed snem, usuń z niego wszystkie źródła światła i dźwięków, które mogą wpływać na jakość Twojego snu – śpij w całkowitej ciszy i ciemności. Nawet jeśli na początku będzie to trudne to z czasem zauważysz, że wypoczywasz dużo lepiej. Jeśli dodatkowo w ciągu dnia zadbasz o aktywny czas na świeżym powietrzu i ograniczysz przed snem patrzenie w ekran telewizora i telefonu to zdrowy sen masz gwarantowany.

Jak zacząć zdrowo żyć?

Jeśli przez długi czas nie zwracaliśmy uwagi na to jak dobrze i zdrowo jeść, na naszą aktywność fizyczną i odpoczynek zadbanie o te wszystkie elementy może nas nieco przytłoczyć. W Centrum Respo zawsze tłumaczymy naszym podopiecznym, że zmiany warto rozłożyć w czasie, to pomaga wyrabiać dobre nawyki, a efekty zmian na długo pozostaną z nami. Każdy z podopiecznych Centrum ma wsparcie dietetyka, który przygotowuje indywidualny plan diety, aktywności fizycznej i pomaga wprowadzać zmiany związane ze stylem życia. Zajrzyj na Centrum Respo i zobacz, jak pracujemy z naszymi pacjentami.

Share on facebook
Udostępnij na Facebook
Share on twitter
Udostęnij na Twitter
Share on linkedin
Udostępnij na Linkedin

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń do góry