Rozciąganie i rolowanie mięśni – po co i jak to robić?

rolowanie mięśni
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Rozciąganie mięśni i stawów to podstawa udanego i bezpiecznego treningu. Bez odpowiedniego rozgrzania ciała nie powinno przechodzić się do dalszego etapu ćwiczeń.

Teraz czas na rollery – co to takiego?

Nie każdy docenia wartość bardzo prostego urządzenia, jakim jest roller. Służy on do rozluźniania i pobudzania mięśni, dlatego wykorzystuje się go często w ramach rozgrzewki. Szczególnie rollery z wypustkami dobrze pobudzą mięśnie i przygotują do treningu. Jeśli chcesz jednak tylko rozluźnić mięśnie, wybierz wałek gładki. Rolluj dokładnie i powoli plecy, uda i łydki, a stopniowo ściągnięte mięśnie będą się rozluźniać. J

Jeśli chcesz zobaczyć, jak wyglądają poszczególne modele rollerów, zerknij do bogatej oferty sklepu. Tutaj kupisz roller do masażu.

Na co zwracać uwagę przy zakupie rollera?

Przede wszystkim zwróć uwagę na stopień twardości urządzenia. Z biegiem czasu poczujesz, że Twój roller jest niewystarczająco twardy, dlatego zdecyduj się wtedy na inny wałek. Nie przesadzaj jednak w tym względzie, bo mięśnie muszą się przyzwyczaić do odpowiedniego stopnia nacisku.

Kolejna ważna sprawa to kształt rollera. Różne partie ciała wymagają użycia innego wałka. Jeśli chcesz masować kończyny górne i dolne wybierz roller w kształcie walca. Do rozluźnienia mięśni przykręgosłupowych służą najczęściej tzw. duoballe, których budowa jest specjalne wyprofilowana. Masują tylko partie mięśni, natomiast omijają kręgi kręgosłupa. Dlatego też rollowanie takim masażerem jest bezpieczne i efektywne.

Natomiast do masażu stóp, pośladków i ramion wystarczy pojedyncza piłeczka, która zapewni odpowiednio mocny i precyzyjny ucisk na punkt spustowy.

Warto też zastanowić się nad mini masażerem, który okaże się niezastąpiony do masażu stóp, ścięgna Achillesa czy dłoni. Dzięki niewielkim gabarytom wałka możesz zabrać go ze sobą wszędzie tam, gdzie będzie potrzebny.

Bardzo ciekawym urządzeniem do rozciągania jest roller w kształcie tuby. Do środka wałka możesz włożyć butelkę z wodą albo ręcznik, dzięki czemu będziesz mieć te akcesoria zawsze pod ręką.

Oczywiście nie zapominaj o sprawdzeniu jakości rollera. Im lepszy materiał, tym lepsze efekty osiągniesz podczas masażu.

Wystarczy zwykła mata i kawałek podłogi

Mata treningowa kosztuje niewiele, a jest niezbędna do przeprowadzenia solidnej rozgrzewki. Aby spełniała swoje zadanie, musi być miękka, mocna i dobrze przytwierdzona do podłogi. Wybierając matę zwracaj uwagę na jakość materiałów z jakich została wykonana. Dobry wybór będzie procentował wyższą jakością treningu, dlatego warto przemyśleć każdy zakup. Najlepiej kupować w miejscach sprawdzonych. Tam, gdzie jest bogata i zróżnicowana oferta produktowa. Zerknij np. tutaj: https://allegro.pl/kategoria/silownia-i-fitness-trening-fitness-110132 i wybierz odpowiedni dla siebie sprzęt sportowy z wielu ciekawych propozycji.

Mięśnie, ścięgna i stawy muszą być rozciągnięte przed kolejnym etapem ćwiczeń. Dzięki rozgrzewce zapewnisz sobie bezpieczeństwo podczas treningu. Zapobiegniesz też większym zakwasom i bólom mięśni. Szczególnie osoby początkujące mogą odczuć te nieprzyjemne efekty treningu następnego dnia.

Stretchting to także świetny sposób na poprawienie sprawności ruchowej i poprawienie regeneracji po treningu. Im bardziej rozgrzejesz mięśnie przed dalszymi ćwiczeniami, tym więcej je później rozciągniesz. Aby wykonać ciekawą i szybką rozgrzewkę, wystarczy Ci zwykła piankowa mata. Opcjonalnie możesz wykorzystać różne przyrządy sportowe, np. piłkę gumową, taśmy pilates czy ekspandery. Warto zamontować nad drzwiami drążek do podciągania. Dzięki niemu rozciągniesz mięśnie przykręgosłupowe.

Rozciąganie i rozgrzewanie mięśni przed  i po treningu ma ogromne znaczenie. Chronisz się w ten sposób przed kontuzją i zyskujesz chwilę słodkiego odprężenia. Bez solidnej rozgrzewki i regeneracji po treningu efekty mogą być o wiele gorsze. Dlatego zadbaj o ten element ćwiczeń i daj swojemu ciału odpocząć.

Share on facebook
Udostępnij na Facebook
Share on twitter
Udostęnij na Twitter
Share on linkedin
Udostępnij na Linkedin

1 thought on “Rozciąganie i rolowanie mięśni – po co i jak to robić?”

  1. Zastanawiam się właśnie nad zakupem takiego rollera, zazwyczaj po treningu robię kilkunasto minutowe rozciąganie na macie, żeby uniknąć zakwasów na drugi dzień. Dzięki za wyjaśnienie, jak dobrać odpowiedni roller do poszczególnych partii ciała.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry